2009. június 28., vasárnap

Futaleufu a vadvízi paradicsom

Április 4-én landolt gépünk Budapesten, utazásunk végéhez érkeztünk, azonban van még egy két kaland és fénykép amivel adós vagyok. Külön köszönet H. Szabolcsnak a noszogatásért, hogy befejezzem amit elkezdtem! :)

Perito Moreno falu után nagyon sok átbuszozott km, egy bankautomata üvegkalitkájában átbivakolt éjszaka (mivel hajnali 2kor se szállásra se a buszpályaudvar épületébe nem lehetett bejutni) és egy hangulatos városka, Esquel következett. A legnevezetesebb esemény pedig a 4 cm vastag argentín steak elfogyasztása volt, hát mi még ilyet nem ettünk!!!

Chile felé vettük utunkat, Futaleufuba érkeztünk, mely falucska hangulatában nyugodtan felvehette volna a versenyt Perito Morenoval. Mikor Puconban Kicsi kedvese Ildikó elmesélte hogy az egyik délelőtti evezés helyett inkább elment a faluba körbenézni, többen a társaságból (akik már jártak Futaleufun) hatalmas hahotázásban törtek ki. Akkor én még nem értettem miért, hát most már értem :)

Futaleufu főutcáján falutáblától-falutábláig a távot kb. 15 perc alatt teszed meg, és akkor már jól szemügyre vettél minden házat! Ha még fotókat is készítesz az egyébként tetszetős épületekről, azzal is megvagy max. 1 óra alatt, de hogy utána mit kezdesz magaddal az egy jó kérdés..

A faluban szinte mindenki a turizmusból él, ha valakinek nem rafting cége van vagy nem guideként dolgozik a folyón, akkor hotelt, panziót üzemeltet, vagy éttermet nyit. A többiek elképzelni sem tudom miből élnek…

Gyuszi tavalyi 1 hónapos itt tartózkodásának köszönhetően már rutinosan indultunk el a faluban fellelhető legolcsóbb szállás felé. (A sok idelátogató amerikai miatt az árak nagyon elszálltak szállás tekintetében). A hostel elég „fapados” volt, de mivel rajtunk kívül nem volt más vendég, így élhető volt. A házi nénivel minden napos meccseket vívtunk, szegény elég szenilis volt, így sosem emlékezett rá, hogy már fizettünk vagy nem. Olyan is volt, hogy csak leszaladtunk kenyérért a boltba, mire visszaértünk már zárva volt az ajtó, csengettünk, nagy sokára ajtót nyitott, majd megkérdezte hogy miben segíthet. Nem ismert meg minket, úgy kellett elmagyarázni neki, hogy mi itt lakunk…

Na de térjünk csak vissza jövetelünk valódi céljához! Gyuszi lába ugyan még nem volt alkalmas kajakozásra, de mindenképp szerette volna, ha látok valami „nagy vizet” ha már Chilében járunk.

Futaleufu mapudungu nyelven „nagy folyót” jelent, mely Argentínában ered. A jellegzetes patagóniai folyókhoz hasonlóan, a hegyekből lezúduló víz egy tóban gyűlik össze, majd a felmelegedett víztömeg folyóként folytatja útját. A novembertől májusig evezhető extrém nagy vízhozamú folyó Dél-Amerika egyik legfelkapottabb, legjobban eladott vadvízi paradicsoma (a folyó valóban paradicsomi állapotokat idéz, de… benzinkút 160 km-re földúton, legkönnyebben megközelíthető Argentínából,de csúcsszezonban is csak heti 2 busz van (hétfő, péntek). Minden másfélszeres áron van és az evezésen kívül, minden más szórakozási lehetőség erősen (!) korlátolt.)

A folyó vízhozama 250-350 m3/sec (Soca 10-100 m3/sec), a kristálytiszta azúrkék víztömeg hihetetlen sebességgel hömpölyög, hatalmas hengereket, hullámokat képezve. Mégsem sorolható a kifejezetten veszélyes folyók közé, ugyanis egy-két nagy sziklatömbtől eltekitve, csak a meder mélyén vannak sziklák, amit az evezős lát az csak víz-víz-víz.

A folyó több szakasza is evezhető, mi a legnépszerűbb részt, a Bridge to Bridge (hídtól hídig) eveztük kiegészítve 2 ww5-ös zúgóval. A rapidok nagy része ww3-4, és annak ellenére, hogy mi „kisvízben” eveztük, életem eddigi legnagyobb hullámaiba rohant bele hajónk. El sem tudom képzelni milyen ez nagy vízben.

A méretek miatt a biztonsági intézkedések is eltérnek más folyóknál látottaktól. A gyorsasága miatt, minden rafthoz megy egy safety kajakos, és minden túrához megy egy kataraft (katamaránhoz hasonló, 2 felfújt henger közé van beerősítve az evezős ülése, oars evezőkkel hozza a hajót, mentésre kiválóan alkalmas hajó a lesüllyesztett ülés miatt). A túravezetők oarssal iránytják raftjukat (raftra egy fém keret van ráerősítve 2 villával, melyekben csónakevezők vannak) esetünkben azonban kivételt tett francia túravezetőnk, mondván, hogy majd Csaszi meg én gyorsan követjük instrukcióit a hajó első sorában és így egy sima evezővel indultunk neki a vízözönnek.

A többit nem részletezem, a videókból minden kiderül;)

Napjainkban, veszélyben forog Futaleufu evezős paradicsom mivolta, ugyanis villamos energia nyerés céljából gátasítani akarják a folyót, amivel egyértelműen tönkretennék a folyót. Minden évben tűntetések és felvonulások vannak a gátasítások ellen, nehogy ez a folyó is olyan sorsra jusson mint jutott már több dél-chilei folyó.

Futaleufu azúrkék víze
Evezés előtt
SOHA ne aludj el a safety talk alatt!!! :)
Vízreszállás örömteli pillanatai
2 raft, 1 kataraft és a 2 safety kajakos

A Mundacában: safety kajakosunk, majd a kataraft, majd egy nagyon jófej 2m 10cm-s francia óriás playboatjával egyenesen a henger közepében landol 3 m magas ugartását követve...

Jobb 1 Petra, Bal 1 Gyuszi és jöjjön aminek jönnie kell a Mundaca névre keresztelt rapid...

Pillow-Párna a rapid neve, a kép bal oldalán lévő hatalmas párna miatt (a második raftban ülünk mi)